شیوه های تنظیم داستان های قرآنی برای متون نمایشی رادیو و ارائه الگو
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده زینب مجدمی
- استاد راهنما علی اصغر غلامرضایی عباس قارونی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
تحقیق حاضر (شیوه های تنظیم داستان های قرآنی برای متون نمایشی رادیو و ارائه الگو)، به دلیل پرداختن به ویژگی نمایشنامه رادیویی و نحوه تنظیم داستان های قرآنی دارای اهمیت فراوانی است. این تحقیق با توجه به ضرورت تولید و عرضه آثار نمایشی به ویژه تولیدات رادیویی فاخر دینی بر مبنای قرآن کریم و لزوم آشنایی نویسندگان رادیو، با اصول اقتباس از این منبع ارزشمند دینی، تهیه و تالیف می شود. نوع روش پژوهش: اسنادی و روش گردآوری اطلاعات: کتابخانه ای، ابزار گردآوری اطلاعات: فیش، است. محقق در فصل چهارم به این سوالها پاسخ می دهد. اصول تنظیم در آثار نمایشی رادیو کدام است؟ شیوه های تنظیم داستان های قرآن برای متون نمایشی رادیو کدامند؟تفاوت اصول تنظیم متون نمایشی داستان های قرآنی و سایر آثار نمایشی کدام است؟ نتیجه کلی تحقیق حاضر به این شرح است: شفاهی، ساده و همه فهم بودن قصص قرآن (از جهت محتوا )، تردیدی باقی نمی گذارد که برای بازنمایی داستان های قرآنی و اساسا جلوه بخشی صوتی و تصویری به آیات وحی و مضامین قرآن، رسانه ای همچون رادیو، مناسب ترین رسانه است. زیرا نمایش رادیویی به دلیل درگیر نکردن حواس مخاطب با تصاویر، در انتقام پیام و اثرگذاری و در استیفاء کامل و جامع و مانع مفاهیم معرفتی وحی، قالب مناسب تری برای طرح داستان های قرآنی است اولین گام تنظیم قصص قرآن برای متون نمایشی رادیو، مشخص کردن نوع اقتباس است. گام دوم، شناخت ویژگی های دراماتیک روایت قصص و کشف رابطه ی درونی کنش روایت و اشخاص قصه است. برای پی بردن به هر یک از موضوعات داستان های قرآن لازم است که روایت هر قصه از ابتدا تا انتها خوانده شود تا موضوع نهفته در آن را پیدا کرد. گام سوم، یافتن الگوی مناسبی است که با کمک آن بتوان قصص قرآن را برای نمایش رادیویی، آماده کرد، تا علاوه بر جذابیت و درست بودن روایت، وجه دینی و معنوی نمایش نیز آشکار شود. مناسب ترین الگو برای قصه حضرت موسی و خضر علیهم السلام، به دلیل ساختار خطی قصه، الگوی «ساختار دراماتیک » است.. آن چه در همان ابتدا میان یک نمایشنامه قرآنی و غیر آن تفاوت ایجاد می کند، وجود منبعی مانند قرآن است نمایشنامه قرآنی اثری است که بدنه اصلی آن از پیش تشکیل شده و به بیانی دیگر شالوده اصلی آن وجود دارد. اصولا تولیداتی که در ژانر قرآنی ساخته می شود و به طوری جزئی تر به روایت قصه ای از قصص قرآن می پردازد، از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا مخاطبان داستان قرآن را قرائت کرده و می داند، داستانی که می شنود یا می بیند خیال موهوم نیست بلکه واقعیت محض است.
منابع مشابه
شیوه های تنظیم داستان های قرآنی برای متون نمایشی رادیو
پژوهش حاضر به دلیل پرداختن به ویژگی های نمایشنامه رادیویی و نحوه تنظیم داستان های قرآنی دارای اهمیت فراوانی است. این پژوهش با توجه به ضرورت تولید و عرضه آثار نمایشی، بویژه تولیدات رادیویی فاخر دینی بر مبنای قرآن کریم و لزوم آشنایی نویسندگان رادیو با اصول اقتباس از این منبع ارزشمند دینی، تهیه و تألیف شده است. روش پژوهش، اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، فیش بوده است. این مقاله درصدد پاسخگویی به سؤ...
متن کاملشیوههای تنظیم داستانهای قرآنی برای متون نمایشی رادیو
پژوهش حاضر به دلیل پرداختن به ویژگیهای نمایشنامه رادیویی و نحوه تنظیم داستانهای قرآنی دارای اهمیت فراوانی است. این پژوهش با توجه به ضرورت تولید و عرضه آثار نمایشی، بویژه تولیدات رادیویی فاخر دینی بر مبنای قرآن کریم و لزوم آشنایی نویسندگان رادیو با اصول اقتباس از این منبع ارزشمند دینی، تهیه و تألیف شده است. روش پژوهش، اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، فیش بوده است. این مقاله درصدد پاسخگویی ب...
متن کاملبررسی تطبیقی شیوه بیان داستان های قرآنی در مثنوی معنوی و تفسیر کمبریج
«مثنوی معنوی» حاصل تطور و سیر قصهها در طول زمان است. این قصهها راه شناخت ورود به دنیای مولانا و آشناشدن با خلاقیت وی در عرصه داستانپردازی است. «تفسیر کمبریج» نیز از تفاسیر مهمی است که مخصوصاً از جنبه ادبی اهمیت دارد و دارای داستانهایی است که به اقتضای مطلب در جای جای کتاب پراکندهاند. این داستانها در «مثنوی معنوی» و «تفسیر کمبریج» میتوانند از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار بگیرن...
متن کاملبررسی تطبیقی شیوه بیان داستان های قرآنی در مثنوی معنوی و تفسیر کمبریج
«مثنوی معنوی» حاصل تطور و سیر قصهها در طول زمان است. این قصهها راه شناخت ورود به دنیای مولانا و آشناشدن با خلاقیت وی در عرصه داستانپردازی است. «تفسیر کمبریج» نیز از تفاسیر مهمی است که مخصوصاً از جنبه ادبی اهمیت دارد و دارای داستانهایی است که به اقتضای مطلب در جای جای کتاب پراکندهاند. این داستانها در «مثنوی معنوی» و «تفسیر کمبریج» میتوانند از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار بگیرن...
متن کاملارائه الگو برای برنامه های مناسبتی رادیو ایران
چکیده رادیو با ویژگی های منحصربه فرد خود از جمله: در دسترس بودن، وسعت و سرعت انتقال پیام، رسانه ای مهم و فراگیر، با نقش انتقال مفاهیم دینی تلقی می شود. باتوجه به اینکه اجرای برنامه های مناسبتی- مذهبی در اکثر ایام سال حضور پر رنگی دارد،اهمیت تولید برنامه های مناسبتی دینی روشن می شود. هدف اصلی این تحقیق هم شناسایی الگوی مطلوب برای برنامه های مناسبتی- مذهبی رادیو ایران است. تحقیق حاضر با استفاده ...
15 صفحه اولتحلیل شیوه ی بیان داستان های قرآنی
داستان ها دارای ویژگی ها و شیوه های بیانی متنوع و گوناگونی هستند که درک و فهم صحیح پیام آن ها، به شناسایی درست اهداف، ویژگی ها و شیوه های بیان آن داستان ها بستگی دارد. قرآن کریم نیز با توجه به اهمیت و نقش داستان در تربیت روحی و روانی انسان ها، حجم زیادی از آیات خود را به داستان و داستان گویی اختصاص داده و برای بیان آن ها از شیوه های گوناگونی استفاده کرده است که شایسته تحقیق و بررسی بیشتری هستن...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023